Pomysł na biznes: Kosmetyki naturalne


– Naszą ideą było stworzenie marki dla ludzi, którzy szukają niezwykłych rzeczy w produktach codziennego użytku – mówią Karolina Kulińska-Kosowicz i Paweł Kosowicz, właściciele firmy Yope. Ich pomysł na biznes to naturalne kosmetyki. – Nasze produkty wyróżniają: design, zapach oraz ekologia – wyliczają właściciele. Yope to mała polska firma, która chce konkurować z zagranicznymi koncernami. Już dziś produkowane pod Warszawą kosmetyki trafiają do klientów z Niemiec, Hiszpanii i Skandynawii.
Zobacz wcześniejsze odcinki programu "Pomysł na biznes".
Yope to biznes prowadzony przez małżeństwo. – Firmą zarządzamy wspólnie. Karolina odpowiada za kwestie artystyczne, wizerunkowe, receptury i zapachy – wylicza Paweł Kosowicz. – Ja odpowiadam za kwestie biznesowe – pracuję z handlowcami, z naszymi klientami oraz z dostawcami – dodaje. Obecnie firma zatrudnia 8 osób.
W ofercie firmy są mydła w płynie, balsamy do rąk i ciała oraz środki czystości. Kosmetyki są dostępne w oryginalnych zapachach, m.in. imbir i drzewo sandałowe, herbata z mięta, szałwia i zielony kawior, werbena czy bambus.
Wszystkie produkty w ponad 90 proc. składają się z naturalnych składników. – Nasze receptury tworzymy w laboratorium bez użycia parabenów, silikonu i innych sztucznych środków – wylicza Kosowicz. Właściciele tłumaczą, że swoje wyroby testują najpierw na sobie, a później na znajomych.
Sprzedaż w Polsce odbywa się za pośrednictwem sklepów internetowych i w sieciach handlowych. To one ustalają cenę produktu. Jest to około 15 zł za butelkę mydła i około 39 zł za balsam.
Skąd pomysł na taki biznes? – Chcieliśmy stworzyć produkty codziennego użytku, ale w sposób ciekawy – odpowiada Paweł Kosowicz. – Przez to, że tyle lat pracowałam w korporacji, zmęczyło mnie patrzenie na to, że ciągle mamy coś narzucane, że ludzie lubią to, a nie tamto. Tutaj przy tworzeniu własnej marki niesamowitym uczuciem jest swoboda w tworzeniu tego produktu – dodaje Karolina Kulińska-Kosowicz.
Idea firmy powstała w 2013 roku. Sprzedaż ruszyła w styczniu 2015 roku. Początkowy koszt inwestycji wyniósł ok. 100 tys. zł. Źródłem finansowania były oszczędności oraz środki inwestowane na bieżąco.
Jak wyglądał początek? – Jeżeli rozmawialiśmy z osobą odpowiedzialną za zakupy w sklepie, to ona mówiła: "mamy już pełno mydeł, nasza półka pęka w szwach i nie potrzebujemy kolejnego produktu, który tak naprawdę już mamy". Dużo czasu upłynęło zanim przekonaliśmy te sklepy, tych dystrybutorów, że nasz produkty jest inny, że nie jest standardowe mydło w płynie – wspomina Paweł Kosowicz.
Obecny koszt prowadzenia działalności to 50-70 tys. zł miesięcznie. – To głównie koszt utrzymania zespołu sprzedażowego, zakupów surowców do produkcji, współpracy z podwykonawcami oraz z magazynem zewnętrznym, który obsługuje nas logistycznie – wylicza właściciel.
Dodatkowe wymagania? – Każdy kosmetyk wymaga formalnej rejestracji, przygotowania całej dokumentacji i złożenia jej, szczególnie, że duża część naszych produktów, to produkty z certyfikatami ekologicznymi, a to są kolejne rejestracje, które musimy wykonywać – tłumaczy Paweł Kosowicz.
Największy problemem w tym biznesie? – Na rynku jest dużo zagranicznych marek masowych. My jesteśmy małą firmą i ciężko jest nam przebić się, tak żeby być zauważalnym i mieć dobrą dystrybucję – odpowiada Karolina Kulińska-Kosowicz.
Według właścicieli najlepszym sposobem dotarcia do klientów w tym biznesie są social media, prasa oraz blogerki, które testują i polecają kosmetyki.
Konkurencja? – Myślę, że rynek jest totalnie przesycony. Jedyne miejsce, jakie można znaleźć, jest przeznaczone dla totalnych szaleńców, którzy stworzą produkt, który będzie inny, oryginalny – odpowiada właściciel.
Firma notuje dynamiczny wzrost sprzedaż. W ostatnim miesiącu było to ok. 25 tys. sztuk. Firma coraz więcej eksportuje. Naturalne kosmetyki z Polski są już dostępne m.in. w Niemczech, Hiszpanii, we Włoszech, w Czechach czy w Skandynawii. Sprzedaż zagraniczna w stosunku listopad do października 2016 roku wzrosła o 100 proc.
Plany na przyszłość? – Gama nowych produktów. Na tapecie mamy obecnie z 10 pozycji. Mamy nadzieję, że ich liczba będzie wzrastać – mówi Karolina Kulińska-Kosowicz.
Prowadzisz ciekawą działalność gospodarczą?
Napisz: mieszko.rozpedowski@grupawp.pl

Co ty na to?
Heheszek Heheszek
0
Heheszek
O Mateńko O Mateńko
0
O Mateńko
Hejtuś Hejtuś
3
Hejtuś
Rekin Rekin
0
Rekin
Świntuch Świntuch
0
Świntuch
Czaruś Czaruś
0
Czaruś

log in

reset password

Back to
log in